MULAKAN DENGAN

Kamus Percuma

kata atau frase:

kamus online: terjemah dari bahasa indonesia ke bahasa inggris atau sebaliknya, dan juga dari bahasa inggris ke bahasa inggris on-line.

Monday, August 24, 2009

Kerana Sebiji Kurma

Selesai menunaikan ibadah haji, Ibrahim bin Adham berniatziarah ke mesjidil Aqsa.Untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma daripedagang tua di dekat mesjidil Haram. Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihatsebutir kurma tergeletak didekat timbangan.Menyangka kurma itu bagian dari yang ia beli, Ibrahimmemungut dan memakannya.Setelah itu ia langsung berangkat menuju Al Aqsa. 4 Bulankemudian, Ibrahim tiba di Al Aqsa.Seperti biasa, ia suka memilih sebuah tempat beribadah padasebuah ruangan dibawah kubah Sakhra.Ia shalat dan berdoa khusuk sekali. Tiba tiba ia mendengarpercakapan dua Malaikat tentang dirinya."Itu, Ibrahim bin Adham, ahli ibadah yang zuhud dan warayang doanya selalu dikabulkan ALLAH SWT,"kata malaikat yang satu."Tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak karena 4 bulanyg lalu ia memakan sebutir kurma yang jatuh darimeja seorang pedagang tua di dekat mesjidil haram," jawabmalaikat yang satu lagi.Ibrahim bin adham terkejut sekali, ia terhenyak, jadi selama4 bulan ini ibadahnya, shalatnya, doanya dan mungkinamalan-amalan lainnya tidak diterima oleh ALLAH SWTgara-gara memakan sebutir kurma yang bukan haknya."Astaghfirullahal adzhim" Ibrahim beristighfar.Ia langsung berkemas untuk berangkat lagi ke Mekkah menemuipedagang tua penjual kurma.Untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telahditelannya.Begitu sampai di Mekkah ia langsung menuju tempat penjualkurma itu, tetapi ia tidak menemukan pedagangtua itu melainkan seorang anak muda. "4 bulan yang lalu sayamembeli kurma disini dari seorang pedagang tua.kemana ia sekarang ?" tanya Ibrahim."Sudah meninggal sebulan yang lalu, saya sekarang meneruskanpekerjaannya berdagang kurma" jawab anak muda itu."Innalillahi wa innailaihi roji'un, kalau begitu kepadasiapa saya meminta penghalalan ?".Lantas ibrahim menceritakan peristiwa yg dialaminya, anakmuda itu mendengarkan penuh minat."Nah, begitulah" kata ibrahim setelah bercerita,"Engkau sebagai ahli waris orangtua itu, maukah engkaumenghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur kumakan tanpa izinnya?"."Bagi saya tidak masalah. Insya ALLAH saya halalkan. Tapientah dengan saudara-saudara saya yang jumlahnya 11 orang.Saya tidak berani mengatas nama kan mereka karena merekamempunyai hak waris sama dengan saya.""Dimana alamat saudara-saudaramu ? biar saya temui merekasatu persatu."Setelah menerima alamat, ibrahim bin adham pergi menemui.Biar berjauhan, akhirnya selesai juga.Semua setuju menghalakan sebutir kurma milik ayah merekayang termakan oleh ibrahim.4 bulan kemudian, Ibrahim bin adham sudah berada dibawahkubah Sakhra.Tiba tiba ia mendengar dua malaikat yang dulu terdengarlagi bercakap cakap."Itulah ibrahim bin adham yang doanya tertolak gara garamakan sebutir kurma milik orang lain.""O, tidak.., sekarang doanya sudah makbul lagi, ia telahmendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu.Diri dan jiwa Ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoransebutir kurma yang haram karena masih milik orang lain.Sekarang ia sudah bebas.""Apabila anda mempunyai teman atau saudara yang anda sayangiforward-lah e-mail ini.Oleh sebab itu berhati-hatilah dgn makanan yg masuk ke tubuhkita, sudah halal-kah? lebih baik tinggalkan bilaragu-ragu..."Pada hadits yang lain beliau bersabda; ‘Siapa yang merampas hak orang Islam dengan sumpahnya, maka Allah mewajibkan dia masuk neraka dan mengharamkannya masuk surga.. Seorang laki-laki bertanya, walaupun sedikit ya Rasulullah? Nabi menjawab, walaupun sebatang kayu sugi.’ (Riwayat Muslim).-BerPesaN-pesaN SesaMa InSaN-

Monday, August 17, 2009

Pertandingan Sepak Raga Bulatan

Kejo yop kejo
Kumpulan Hemaraj
Kumpulan Saga


Promo

Sunday, August 16, 2009

Penawar H1N1

Aku ambil dari Blog Trengganu kita

Mungkinkah "Jintan Manis" Penawar Bagi H1N1?

Posted on Saturday, August 15 @ 19:00:34 PDT by TokPenghulu
Berita Oleh: akueden

"Pada masa ini negara kita sedang dilanda wabak penyakit selsema babi (swine flu) atau H1N1. Mengikut Malaysiakini pada 15 Ogos 2009 kematian akibat gejala ini telah meningkat ke 50 orang. Yang mati terdiri dari bayi hingga ke warga dewasa yang muda dan yang telah lanjut usia.

Kemungkinan angka kematian ini meningkat lagi sememangnya ada kerana wabak ini mudah merebak dan tiada suatu vaksin bagi pencegahan ujud atau telah ditemui sehingga kini. Ada pembaca mengesyorkan diistiharkan keadaan darurat di negara kita. Tetapi sebelum itu eloklah kita fikirkan dan baca apa ubat atau pencegahan yang telah diselidiki oleh negara selain barat. Di link berikut saya cedok berita dalam BI yang menyatakan sebuah majalah penyelidikan Cina telah menemui makanan yang dapat mencegah H1NI @

http://archive.gulfnews.com/articles/09/07/05/10328712.html

Mengikut berita tersebut meminum airsuam yang telah direndam beberapa biji jintan manis (fennel seeds) perkara pertama setiap pagi boleh menghindar seseorang dari dijangkiti penyakit ini.

Jika berita ini betul maka mudahlah H1N1 ini dicegah dan dirawat. Mengikut ugama Islam "setiap penyakit ada ubatnya melainkan maut dan tuhan tidak turunkan penyakit melainkan dengan ubatnya sekali." Ubat itu tidak semestinya mahal atau sukar diperolehi dan banyak boleh diperolehi dari tumbuhan2 yang telah Allah s.w.t. sediakan.

Untuk pengetahuan pembaca artikel mengenai "fennel seed" boleh dibaca di wikipedia @

http://en.wikipedia.org/wiki/Fennel

dan jintan manis @

http://www.google.com.my/imgres?imgurl=http://www.trymasak.my/glossaryImage/jintan-manis.jpg&imgrefurl=http://www.trymasak.my/view-glossary.php%3FGID%3DTM-f9a2805e470fbc172c3c4488a0760fc5&h=299&w=400&sz=49&tbnid=nasvazPWrSMtNM:&tbnh=93&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3DJintan%2Bmanis&usg=__hWolqRefBuhSVzm8HiXodSiCzUE=&ei=7QOHSva9CpT2sgPT-62jBw&sa=X&oi=image_result&resnum=4&ct=image

Diharap sesiapa yang mengidap penyakit ini mencuba kaedah rawatan atau perubatan ini dan dapat melapurkan balik keberkesanannya. Di samping itu jangan lupa mengamalkan doa pencegahan wabak seperti @

http://www.muftins.gov.my/files/doa.jpg

Ini pula dari E mail Kawan:

Salam..... sy baru balik dari thailand. sy ke pulau temelang dan ban tun. apa yang sy nak kongsi ialah cara mereka mengubati penyakit selsema babi.
bahan2nya adalah

1. air kelapa
2. kurma
3. mangkuk

cara2nya

1. masukkan kurma ke dalam mangkuk
2. tuang air kelapa
3. biar sejam dua
4. minum air kelapa bersama makan kurma

tq
ini juga email dari kawan:

Sebenarnya terdapat pelbagai jenis herba (dari dulu saya terima apa yang datang dari tumbuhan termasuk sayur dan buah2an sebagai herba) yang dipercayai boleh digunakan untuk meredakan selsema termasuk H1N1.

Saya jelaskan mana yang sempat dalam buku saya nanti, H1N1. Paling baik apabila sembuh (masa kena memang tak lalu makan/minum) , betulkan pemakanan: kurangkan makanan bergula termasuk air tin dan lain2, makanan junk, makanan bergoreng, kawal stress (fisikal/emosi) , kurang/tidakmerokok , belajar makan sayur2an dan buah2an (ramai yang tak makan dan memilih) dll. Terdapat pelbagai faktor menyumbang kepada peningkatan risiko jangkitan selsema termasuk H1N1, dan saya tulis dalam buku saya.

Sekali imbas, pada pandangan saya, H1N1 tidak seperti virus HIV yang mana protease inhibitors dan ubatan combo tidak berkesan. H1N1 mempunyai sifat hidupnya menyerupai virus2 selsema lain termasuk selsema bermusim.

Sentiasa bawa cengkih dan kulit kayu manis ke mana-mana. Jika anda mula bersin, mamah 5 kuntum cengkih dan 1/2 inci kayu manis, 2-3 X sehari.

Ramuan berikut bantu redakan demam selsema dan kemungkinan H1N1 juga dengan tanda-tanda batuk, selsema, keradangan (sakit kepala, sakit badan) :

1/2 inci kayu manis
5 cengkih
1/4 - 1/2 jari halia hidup
1/4 - 1/2 jari kunyit hidup
5 biji lada hitam

Pelik? : )

Tumbuk hingga lumat. Tambah 1 cawan air panas dan minum, 2-3 X sehari. Dapatkan pengesahan doktor dulu mengenai H1N1 positif atau tidak. Shikimic acid yang digunakan untuk pembuatan Tamiflu ialah sejenis bahan kimia terdapat dalam BUNGA LAWANG.

Mengapa saya tak syorkan bunga lawang? Sebab, bahan-bahan kimia dengan tindakan antiflu dan tindakan terapeutik lain yang terdapat dalam Bunga Lawang yang diperlukan tidak banyak dan tidak sehandal seperti yang terdapat dalam herba2 kombo yang saya sebutkan di atas.


Berikut pula ialah sifat2 terapeutik epal dan oren bersama bahan-bahan kimia yang berkaitan terkandung dalam setiap jenis buah tersebut yang dipercayai dapat membantu seseorang yang mengalami selsema babi. Seorang pelajar yang telah disahkan oleh pihak hospital menghidap selsema telah mengambil 6 biji epal hijau sehari (sebiji pada setiap 1-1 1/2 jam) bersama jus oren segar tanpa gula (berjumlah 3 gelas sehari, pengambilan dijarakkan). Simtom-simtom selsema babi yang beliau hidapi semakin berkurangan secara ketara selepas 2-3 hari mengamalkannya.


Ulasan saya terhadap email abang pelajar tersebut:


Assalaamu3alaikum.

Saya ialah seorang herbalis, telah menyemak herba2 yang diambil oleh adik tersebut dalam membantu meredakan diri beliau dari H1N1. Simtom-simtom flu babi adalah pelbagai. Berikut ialah sifat-sifat teraputik dalam epal dan oren yang dipercayai berupaya membantu meredakan (menyembuhkan, mempecepat proses penyembuhan samada sedang mengambil tamiflu atau tanpa mengambil ubatan tersebut) seseorang dari H1N1. Setiap sifat teraputik dan bahan-bahan fitokimia yang berkaitan yang disebutkan memang telah terbukti secara saintifik.

Epal:

Immunostimulant: alpha-linolenic acid, ursolic acid, quercetin, caffeic acid, rutin, chlorogenic acid, ferulic acid, protocatechuic acid

Anti-inflammatory: alpha-linolenic acid, rutin, quercetin, caffeic acid, ferulic acid, hyperoside, isoquercitrin, protocatechuic acid,

Lympocytogenic: alpha-linolenic acid

Antiviral: lutein, silver, chlorogenic acid, ferulic acid, protocatechuic acid, quercetin, quercitrin

Antioxidant: rutin, quercetin, caffeic acid, chlorogenic acid, ferulic acid, hyperoside, isoquecitrin, protocatechuic acid, sinapic acid, lutein

Antiflu: caffeic acid, hyperoside, quercetin, quercitrin, rutin

Antitussive: protocatechuic acid

Antispasmodic: caffeic acid, ferulic acid, protocatechuic acid, quercitrin, rutin

Oren

Immunostimulant: alpha-linolenic acid, caffeic acid, ferulic acid, rutin,

Anti-inflammatory; alpha-linolenic acid, alpha-terpineol, caffeic acid, diosmin, ferulic acid, gamma-terpene, hesperidin, limonene, naringenin, rutin

Antiviral: caffeic acid, ferulic acid, hesperidin, limonene, lutein, scuttelarein

Antioxidant: alpha-carotene, caffeic acid, diosmin, ferulic acid, hesperidin, lutein, malic acid (synergist), naringenin, naringin, neohesperidin, p-coumaric acid, rutin, scuttelarein, sinapic acid, tangeritin, terpen-4-ol,

Antiflu: caffeic acid, limonene, p-cymene

Antitussive; terpen-4-ol

Antispasmodic; caffeic acid, ethyl acetate, ferulic acid, myrcene, neral, p-coumaric acid, rutin

Expectorant (bantu kahak mudah mengalir): betaine, limonene

Bronchorelaxant: hordenine

Untuk epal dan oren, terdapat fitokimia yang bersifat antibakteria juga. Di dalamnya terdapat juga kandungan ascorbic asid yang mempunyai pelbagai sifat terapeutik.

Jadi, epal dan oren tidak seperti air kosong yang dijampi. Allah jadikan kedua-duanya penuh dengan pelbagai sifat terapeutik.

Sekali imbas saya lihat gabungan epal hijau dan oren sebagai salah satu pilihan untuk meredakan (menyembuhkan) H1N1. Pada saya, makan epal hijau dengan kulitnya dan blenderize kulit oren sekali kerana ia kaya dengan bioflavoids yang akan meningkatkan sinergi kepada sifat-sifat terapeutik yang sedia ada.

Wednesday, August 5, 2009

Rahsia Solat Awal Waktu

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru
muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem
metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai
rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap
tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali,
lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana
tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti
berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan
masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat
kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya
saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.
Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada
waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah
mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.



Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan
kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.. Spektrum warna
pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan
dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang
berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau
terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi
masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit
perut
ceria tak ?


Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya
waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan
frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem
reproduktif.
Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar
akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar
ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan
lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ
reproduktif kita.



Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini
kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar
rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi
jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini
amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang
dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini
(solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan)
berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu
Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf
dan tulang.



Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya
memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman
dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan
otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam
kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya,
inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur
delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas
tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah
jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi
kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya
bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil
Qiamullail.



Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.
Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini
dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta
seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap
tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya
bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t
tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.
Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan
solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai
pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah
amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga
solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .